Huidhonger

(Karen Segers, teamtrekker communicatie)

Normaal gezien stond op 2 juni de vorming ‘De Kracht van Aanraking’ gepland. Zoals de situatie zich nu aandient, zal het nog te vroeg zijn om deze vorming fysiek te laten doorgaan. We willen deze vorming naar het volgend kalenderjaar verplaatsen. Bij wijze van kennismaking willen we graag volgende tekst over dit onderwerp delen.

 

Geef je me hand, je hart

 

De mooiste dingen in het leven kan je niet zien of aanraken. Je voelt ze met je hart.

‘Kon ik ze maar eens even knuffelen!’ heb ik mijn moeder al zo vaak horen zeggen de voorbije weken. Ze bedoelt daar haar kleinkinderen mee, mijn zoon van 9 en mijn dochter van 6. En ik vermoed dat ze niet de enige zal zijn die dat gemis zo aanvoelt. Misschien is dat wel de grootste uitdaging van de Corona-tijd: afstand nemen van elkaar, waar heel ons wezen zegt dat we nabij willen zijn.

Voor ieder van ons neemt dit andere vormen aan. Gisteren vertelde een leidinggevende in een woonzorgcentrum hoe vreselijk het is om volledig ingepakt bij zieke bewoners binnen te komen. ‘Ze zijn al bang en kwetsbaar, en dan mag je hen zo weinig mogelijk aanraken. Dat wringt zo hard.’ En dat terwijl ze allemaal al minder bezoek krijgen en dus minder affectie en warmte.

En dat terwijl we weten dat aanraken geen luxeproduct is, het is een basisbehoefte. Een baby sterft als het geen lichaamscontact voelt. Elke cel in ons lichaam slaat vanaf het embryonale stadium levenslang de ervaringen op die voortkomen uit de wisselwerking met andere cellen. Dat betekent dus dat ons lichaam een geheugen heeft. Er bestaat een verbinding tussen lichamelijke ervaringen en de bijbehorende emotionele reactie. En dat is tegelijkertijd ook goed nieuws, want dat betekent dat die verbinding ook terug opgeroepen kan worden. En dat we dat kunnen doen in afwezigheid van andere mensen. Zo vertelt een vriendin van me dat ze makkelijker inslaapt als ze de bedrand tegen haar hoofd voelt. Het herinnert haar aan hoe haar moeder vroeger haar hand op haar hoofd legde als ze moeilijk insliep. Het bijzondere is dat ook het voorstellen van aanraking en contact en het jezelf aanraken dezelfde chemische processen in je lichaam op gang zet als aangeraakt worden, zoals bijvoorbeeld de productie van oxytocine, het zogenaamde liefdeshormoon.

Welke manieren bestaan er om jouw lichaam eraan te herinneren dat het aanraking en verbondenheid kent?

  • Zoek een voorwerp. Het kan eender welk voorwerp zijn. Ga gemakkelijk zitten, best een beetje achterover geleund en met een kussen op je schoot waarop je het voorwerp en je handen kan laten rusten. Sluit je ogen en begin het voorwerp langzaam te voelen. In het begin zal je merken dat je vooral de technische kwaliteiten van het voorwerp gaat voelen: hardheid, temperatuur, ruwheid, oppervlakte, enz. Kijk of je na een tijdje de shift kan maken naar het voorwerp voelen zodat het jou plezier geeft. Welke stukjes van het voorwerp voelen het fijnste? En hoe voel je dat in je lichaam? Vertraag je beweging nog eens voor de helft. Vertraging helpt om de shift naar plezier hebben aan de aanraking van het voorwerp te vergemakkelijken. Je kan het voorwerp ook zachtjes over je eigen hand strelen. Zo krijg je weer andere gewaarwordingen. Doe het zo lang tot je echt plezier gaat ervaren. Sommige mensen voelen dit vrijwel onmiddellijk. Bij anderen duurt het minuten, uren, soms zelfs dagen. Maar - als je het blijft proberen - komt zeker en vast de shift.

(bron: https://bettymartin.org/videos/  In les 1 legt ze uit hoe je plezier in je handen kunt leren ervaren)

  • Jezelf zachtjes aanraken, strelen of vastnemen door je armen om je heen te slaan, geeft geruststelling en veiligheid aan je lichaam en reguleert je zenuwstelsel. Voel welk lichaamsdeel behoefte heeft aan aanraking. Bepaalde plekken helpen extra om rust in je lichaam te krijgen als je je onrustig of angstig voelt. Een hand op je hoofd leggen, zachtjes de achterkant van je nek strelen, met één hand over je andere hand aaien, een hand op je hart leggen, met trage bewegingen over je buik wrijven, met twee handen van boven naar beneden over je armen wrijven, hetzelfde doen over de buitenkant van je bovenbenen, je voeten stevig op de grond plaatsen en voelen hoe ze dieper de aarde inzakken enz. Het zijn allemaal manieren om jezelf in balans te brengen. Probeer eens welke voor jou het beste werken. Hoe meer je dit doet, hoe meer je lichaam zelf aangeeft wat het nodig heeft en sneller reageert op de rust die dit brengt.
  • Het visualiseren van verbinding kan even krachtig werken als fysieke verbinding. Denk terug aan een moment waarop je je heel verbonden voelde met iemand anders of waarop je werd aangeraakt op een manier die prettig voelde. Sluit je ogen en stel je dat moment zo precies mogelijk voor. Wat gebeurde er toen? Hoe waren de kleuren, de vormen? Wat waren je gedachten en je gevoelens? Wat ervaarde je in je lichaam en waar voelde je dat? Wat hoorde je, rook je, proefde je? Blijf stilstaan bij elke lichamelijke gewaarwording die je voelt. Toen ik gisteren terugdacht aan een fijne dans die ik ooit danste, voelde ik mijn hart warm worden. Ik nam even de tijd om die warmte in mijn lichaam te ervaren en de vreugde die ik voelde te omarmen.
  • Heel wat mensen zoeken online verbinding met elkaar. Het lijkt alsof we voortdurend uitgenodigd worden om op een andere manier dan fysiek te verbinden, eerder op energetisch niveau. En daar kan je mee experimenteren. Begin je volgend contact of overleg eens met elkaar kort aankijken en voel wat die blik met je doet. Als je de andere wilt knuffelen of troosten, beeld je allebei in hoe dat zou voelen en laat dat gevoel in je lichaam toe. Geef je hand richting het scherm aan de ander en voel beiden wat er dan in lichaam gebeurt. Je zal merken dat er ook op die manier verbinding mogelijk is, ook al is het anders.

Ongetwijfeld heb je zèlf bijzondere manieren van contact of aanraking beleefd tijdens de voorbije weken, alleen of met je gezin, in nabijheid of op afstand. Je mag ze ons altijd laten weten. Stuur een mailtje naar karen.segers@hivset.be.

Als team communicatie garanderen we zoveel mogelijk digitale alternatieven voor het huidige open aanbod en aanbod op maat. Jullie krijgen al een voorproefje van webinars in juni. We keep you posted!